Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Rik Oude Munnink - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Rik Oude Munnink - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

04 Augustus 2014 | Indonesië, Denpasar

Zaterdag zijn we weer heelhuids terug gekomen uit Bali! Laat ik kort en krachtig zeggen, hoe het was; prachtig! Van alle mensen die het advies gegeven hebben om Bali te bezoeken, moet ik zeggen dat ze gelijk hebben gehad. Bali biedt een geheel ander perspectief van Indonesië dan Java & Sumatra. Waarbij het Hindoeïsme vooraan staat met deze bewering.
En wat we allemaal op Bali gedaan hebben? Genoeg! Om te beginnen zijn we de tweede dag, na de eerste dag van reizen en verkennen, naar het strand geweest. Hier hebben vele projectgenoten surflessen genomen en zijn Franz en ik wezen bodysurfen, wat erg geslaagd was. Alhoewel ik er niet zo goed in ben is het super leuk om tussen de hoge golven een beetje rond te dobberen, al was dat ook wel erg vermoeiend. Niet veel later zat ik daarom lekker in de schaduw muziek te luisteren en lekkere drankjes te drinken te wachten op de zonsondergang aan het strand, wat erg mooi was!
De dag daarna verliep vrijwel hetzelfde, omdat we eerst weer naar het strand gingen en daar eveneens goed, lekker en goedkoop geluncht hebben. Voor de tweede helft van de dag hadden we daarbij het idee naar de Ulu Watu tempel te gaan. Na twee uur op van alles en nog wat te hebben gewacht konden we vervolgens eindelijk de taxi in richting deze erg toeristische tempel. Daar aangekomen moesten we, net als alle andere volgende tempels, een soort kleed om ons heen hebben om zo respect te uiten voor de tempel. De tempel was daarbij niet echt een tempel, omdat de tempel zelf erg klein was en vanwege het feit dat het een trekpleister is voor toeristen. Zo waren er redelijk wat apen die graag wat voedsel krijgen van toeristen en eveneens graag zonnebrillen en andere accessoires afpakken en was voornamelijk het uitzicht hetgeen waar de meeste mensen voor kwamen, zoals ook wel op de foto’s te zien is.
De twee dagen hierop volgend hebben we drie auto’s, inclusief chauffeur en benzine gehuurd om echt wat van Bali te ontdekken. Op deze manier reizen is daarbij nog steeds erg goedkoop; één auto waar 7 passagiers in mee kunnen, inclusief chauffeur en benzine en onbeperkt aantal kilometers voor 12 uur kost bijvoorbeeld 48 euro. De eerste dag zijn we daarbij naar Ubud gereden; het culturele centrum van Bali. De eerste stop was daarbij een winkel waar ze Batik verkochten en deze eveneens voor publiek maakten op traditionele wijze. Batikken is een manier om lappen textiel met verf van een decoratie te voorzien, waarna deze lappen als kleding kunnen dienen. Lampung heeft bijvoorbeeld een eigen manier van decoratie, net als Bali en Java. Enkele andere stops waren bij verscheidende Hindoe tempels, waarbij de één nog mooier is dan de andere wat betreft groen, wat betreft atmosfeer en wat betreft de tempels zelf. Eén tempel, de olifant grot, had daarbij zelfs een gigantische boom, verschillende vijvers vol met vissen en zoals de naam al aangeeft een grot, waar in gebeden kon worden. Een andere tempel had weer een gigantische mooie omgeving aan de rand van een berg naast rijstvelden, waar vele reptielen zich thuis voelden. Daarbij had deze laatste tempel een bad en vele kranen waar heilig water uit komt, waarvoor de meeste mensen kwamen. De rij in het water was echter vreselijk lang en de projectgenoten die in de rij stonden zijn uiteindelijk ook niet tot het einde gekomen omdat het veel te lang duurde. Een bezoek aan de mooiste rijstvelden van Bali was eveneens onderdeel van de reis die we maakten door Bali. Alhoewel de rijstplanten nog niet lang in de grond zaten, was dit landschap echt fantastisch om te zien! Verder hebben we nog een waterval bezocht, welke één van de grootste in Bali is, echter begon er net een stortbui toen wij aankwamen en hebben we deze dus maar even kunnen bewonderen. De volgende stop van de reis was, op mijn verzoek, jawel, een koffieplantage met Luwaks. Alhoewel de koffiebonen in het bos worden verzameld gaven ze op de locatie uitleg over de koffie, hadden ze enkele Luwaks in kooien evenals koffieplanten, vanille planten en cacao planten en konden we de koffie natuurlijk proeven evenals diverse soorten Indonesische koffie en thee. Dit alles was in mijn ogen zeer geslaagd. Om nog weer even verder te gaan met de opsomming van dingen die we gezien hebben in deze twee dagen was de volgende stop de Kintamni vulkaan. Alhoewel je deze alleen van een afstand kon zien, zag het er wel prachtig uit! De voorlaatste stop van de twee dagen was bij de mother temple, de grootste tempel van Bali, welke echt prachtig was. We kregen zelfs uitleg over hoe hier traditioneel gebeden wordt, alhoewel we hiervoor redelijk moesten betalen achteraf. Maar het was een zeer leuke ervaring! De laatste stop was bij de bat cave. Dit is een kleine tempel in Bali vóór een vleermuizengrot, alhoewel dit geen vleermuizen, maar vleerhonden waren. Apart, maar zeker leuk!
In Bali waren we eveneens van plan om te gaan vissen. Dit heeft me daarbij twee dagen gekost om dit te regelen. De eerste dag ben ik naar de haven gegaan met een taxi om een goedkope boot te vinden, het probleem echter is dat het Idul Fitri is en het verkeer helemaal vast stond, dankzij veel inwoners uit Java volgens de taxichaffeur, omdat iedereen natuurlijk naar de haven wil om te gaan duiken, waterskiën, vissen dan wel alle andere watersporten te gaan doen. Daar aangekomen waren er eigenlijk maar weinig organisaties die boten verhuren en diegene die er wel waren vroegen 140 dollar per persoon voor een uurtje of vier, dus dat was ook niet echt een optie. Dus toch maar weer terug naar Kuta, om daar bij informatiestandjes een vistrip te boeken. Na ongeveer tien van deze standjes bezocht te hebben heb ik uiteindelijk voor 3 personen een bootje gereserveerd voor 58 dollar per persoon voor de volgende dag, waar ik erg blij mee was. De volgende dag bleek echter dat deze trip niet door kon gaan vanwege een te ruige zee. De dag hierop volgend werden we gelukkig wel opgehaald om 7.00 om vervolgens rond 8.00 met de boot te vertrekken naar de vislocatie. Alhoewel dit alles vanuit het begin soepel verliep, werd de zee steeds ruiger en ruiger tot er zelfs golven bijna zo hoog als de boot waren. Echter maakt het de kapitein niet veel uit en gingen we een uur tegen de golven in trollend vissen. Dit resulteerde echter in geen enkele vangst. Vervolgens zijn we naar een rustige plek gevaren om bij koraal te gaan vissen met gamba’s op kleinere vissen. Omdat de stroming nog steeds erg sterk was, was dit echter bemoeilijkt en werd een projectgenoot erg zeeziek evenals de assistent van de kapitein. Toch hebben we na een tijdje een goed plekje gevonden waar de eerste vis boven kwam; een red snapper. Alhoewel het geen grote vis was, was het toch leuk dat we er eentje hadden gevangen. Even later kwamen er nog vier boven met andere vormen en kleuren, zeer leuke tropische vissen. Een foto is daarvan bijgevoegd, alhoewel deze niet al te duidelijk is, excuus hiervoor.
De laatste dag ben ik samen met drie andere projectgenoten naar het safari park van Bali gegaan. De dag ervoor had ik nog even snel gereserveerd en toen bleek er nog maar één plekje vrij te zijn voor de olifantsafari voor vier personen aan het einde van de dag wat ons natuurlijk niet tegen hield. Dus hadden we een auto en chauffeur gereserveerd van het hotel en zijn we daar heen gereden. Alvorens hadden we van alles gecheckt over het park omdat wij allen alleen wilden gaan en alleen wilden betalen als de dieren goed behandelt worden. Dit schijnt niet echt standaard te zijn in Indonesië, maar bij dit park was alles goed voor elkaar en hadden we dus ook hoge verwachtingen, ook omdat de safari ongeveer 85 dollar kost. Eenmaal aangekomen was het zeer zeker fantastisch, het was iets kleiner dan ik had verwacht, maar ze hadden hele mooie en gezonde dieren in het park; witte tijgers, slangen, komodo varanen, een cheeta, een luipaard, olifanten van Sumatra, leeuwen, nijlpaarden, neushoorns, walibi’s, krokodillen, piranha’s, orang-oetans, kamelen, giraffen en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat zal ik je besparen. De safari was daarbij erg leuk, dit was een ritje van 30 minuten in een grote bus langs inheemse soorten van delen van Indonesië en eveneens andere Aziatische landen. Aan het einde van de dag konden we dan ook eindelijk de olifantensafari gaan doen, wat heel leuk was! Op elke olifant konden twee personen en een begeleider en zo reden we een klein half uurtje over een deel van het pad van de safari. Dit was echt een spannende belevenis, voornamelijk omdat je van links naar rechts wordt geslingerd en omdat de olifant soms zijn eigen wil heeft, zo ging hij even water spuiten met zijn slurf en waren we bang dat hij dat misschien op ons zou doen. Maar uiteindelijk was het echt een fantastische belevenis. Na dit ritje zijn we weer naar huis gegaan door een totaal leeg park, omdat iedereen al naar huis was behalve de paar mensen die de olifantsafari nog hadden.
De rest van de invulling van de dagen in Bali bestonden voornamelijk uit shoppen, op het strand liggen, zwemmen in de ruige zee, lekker Westers voedsel eten evenals af en toe een beetje uitgaan. We aten daarbij bijna elke avond bij Skygarden, de grootste club van Kuta en misschien wel heel Bali. Voor onbeperkt BBQ’en betaalde je hier maar iets van 3 euro. Dit was natuurlijk een lokkertje om in de club te blijven, echter hield ik het steeds snel voor gezien. Naast Skygarden waren er vele andere leuke cafe’s met live muziek en lekker bier, evenals een Hard Rock Café, waar we even geweest zijn. Het hotel waar we alle dagen verbleven was daarbij ook fantastisch. Ze hadden grote tweepersoonsbedden, digitale televisie, Amerikaanse douches, een keuken, koelkast en natuurlijk airco, wat eveneens zijn bijdrage heeft geleverd aan een zeer leuke vakantie. Voor de rest is er veel meer te vertellen, maar dan kan ik beter een boek gaan schrijven!

Nu we weer terug zijn in Bandar Lampung is het tijd om les te gaan geven over ondernemerschap aan scholieren en een business plan competitie op te zetten. Echter hebben we eerst drie dagen vrij om nog even het één en ander van Bandar Lampung te verkennen. Dus ik vermaak me nog zeer zeker wel voor de laatste twee weken. Maar dat lees je wellicht snel genoeg weer!