De laatste week gaat in - Reisverslag uit Bandarlampung, Indonesië van Rik Oude Munnink - WaarBenJij.nu De laatste week gaat in - Reisverslag uit Bandarlampung, Indonesië van Rik Oude Munnink - WaarBenJij.nu

De laatste week gaat in

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

10 Augustus 2014 | Indonesië, Bandarlampung

Alvorens de laatste week alweer in gaat, breng ik graag nog even snel verslag uit over de afgelopen week. De planning was om na terugkomst uit Bali te beginnen met het geven van workshops over ondernemerschap op middelbare scholen. Echter hebben verschillende scholen op het laatste moment doorgegeven dat de eerste dagen van de week niet door zullen gaan, wat resulteerde in een aantal extra vrije dagen voor mij.
Eén van deze eerste vrije dagen zijn we; de vader van het gezin, Elisa, Hafeez en ik, naar Bumi Kedaton geweest, een resort met een dierentuin in Bandar Lampung. Alhoewel ik dacht dat het een leuke dierentuin zou zijn, viel het in werkelijkheid vies tegen. Het waren allemaal kleine kooitjes waar de dieren in verbleven zonder enige vorm van (natuurlijk) vermaak op enkele kooien na. De dieren zagen er daarbij wel gezond, maar redelijk depressief uit, zoals op de foto’s te zien is. Na hier een klein uurtje rond gelopen te hebben was ik blij dat we naar een volgende locatie gingen; een vlindertuin. Deze tuin was daarbij wel erg natuurlijk en zeker prachtig. Er vliegen hier om en nabij 150 soorten vlinders (vrij) rond in de mooie groene tuin en ze hebben eveneens een soort kweekafdeling voor deze vlinders in de tuin, waar ze laten zien welke rupsen er zijn en hoe ze verpoppen.
Een dag later zijn Leonie, Deni, Hafeez, de vader van het gastgezin, zijn chauffeur en ik naar een palmolie fabriek geweest. Deze fabriek maakt deel uit van de plantages van de vader van het gastgezin, waardoor we deze mogelijkheid kregen. Het was nogal een reis om bij de fabriek te komen in verband met een slechte weg en een redelijke afstand. Alhoewel aangekomen kregen we een zeer goede rondleiding en hebben ze ons alle delen van de fabriek laten zien; van de aanvoer van de palmen tot aan het zuiveren van de olie. Ze maken bij deze fabriek nog geen eindproduct, maar een halffabricaat. De fabriek is daarbij “groen”, omdat ze al het afval hergebruiken, zoals vezels om energie op te wekken en het afval (koel-)water om de plantage water te geven. Alhoewel dit niet echt groen was volgens Europese standaarden, was ik toch blij om te zien dat ze veel om het milieu geven.
Na deze vrije dagen werd het dan toch tijd les te gaan geven over ondernemerschap. De eerste dag, donderdag, ben ik echter niet geweest omdat ik het één en ander blijkbaar verkeerd had gegeten. Toen ik weer beter was op vrijdag moest ik daarom erg vroeg beginnen om deze klas in te halen bij Al-Kautsar, wat een islamitische school is. De studenten hier zijn redelijk verlegen, maar waren wel erg geïnteresseerd in ondernemerschap, wat het leuk maakt om les te geven. Deze eerste lessen die ik gegeven heb bestonden uit een introductie over mijzelf en Nederland en vervolgens uit een introductie in ondernemerschap; wat het is, waarom het belangrijk is, welke soorten er zijn etc. De lessen die volgen zullen meer gaan over hoe je een business plan maakt en zal ik de leerlingen eveneens vragen een klein plan op te zetten voor hun eigen onderneming.
Afgelopen weekend gingen veel projectgenoten naar Kiluan om dolfijnen te spotten, te snorkelen en te zwemmen, maar ik heb, samen met een paar anderen, besloten niet te gaan, omdat ikzelf genoeg dolfijnen gezien heb en het snorkelen niet echt fantastisch vind, omdat ik niet veel kan zien zonder hulpmiddel. Dit weekend was voor mij dus een heerlijk rustig weekend. Ik heb heerlijk uit kunnen slapen, nog wat voor kunnen bereiden voor de workshops, wat inkopen gedaan, gepraat met het gastgezin en enige dingen kunnen leren over hun tradities, waarbij ik in traditionele kleren werd gehesen, zoals je wellicht al op Facebook gezien hebt! Daarnaast ga ik zo meteen nog uit eten bij één van de mooiste restaurants van Bandar Lampung met een prachtig uitzicht over de stad.
Daarna gaat de laatste week alweer in; nog vijf dagen les geven, een dagje mee doen met global village, zondag het afscheidsfeestje bijwonen en dan vliegen we alweer terug naar Nederland! Wat gaat dat toch weer snel en alhoewel ik het nog steeds naar mijn zin heb is thuis komen natuurlijk ook wel weer fijn.

  • 11 Augustus 2014 - 20:03

    Marcel & Inge:

    Ha die Rik,
    Blijf nog ff genieten van dit mooie land, reis en de vriendelijke mensen onm je heen!
    Staat je goed die traditionele kleding.
    Tot gauw in Nederland,
    Marcel & Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rik

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 1769
Totaal aantal bezoekers 6636

Voorgaande reizen:

25 Juni 2014 - 19 Augustus 2014

Indonesia

Landen bezocht: